диакон Андрей Кураев (diak_kuraev) wrote,
диакон Андрей Кураев
diak_kuraev

Уроки болгарского-3

видео предыдущей беседы тут: http://www.youtube.com/watch?v=rKWTO8sCNps


http://www.dveri.bg/content/view/14541/29/

„Днес ще изнеса най-лицемерната проповед в моя живот, имайки предвид външния ми вид” - така започна разговора си с аудиторията професорът на Московската духовна академия протодякон Андрей Кураев в Дома на Москва в София. Това беше третата и последна лекция в програмата на богослова от посещението му у нас. Залата и този ден беше препълнена и отново имаше правостоящи, които издържаха на крак близо тричасовата лекция. Тя отново беше интересна, забавна, провокираща.

Видинският митрополит Дометиан и предстоятелят на руското подворие игумен Филип също присъстваха на беседата.

Протодякон Андрей Кураев припомни накратко историята на поста: как се постили първите християни, като се въздържали от храна и вода през целия ден, и как се променя отношението към християнството, след като то става официална религия на Римската империя. Тогава аскетичното напрежение намалява, църковният живот става вял, лишен от устрема към Бога и спасението, който имат първите християни. Хората, които искали да се откъснат от държавното християнство, се оттеглят в пустинята и там започват да се подвизават, слагайки началото на православното монашество. Учението за поста се основава на опита на монасите. То показва, че има пряка връзка между храната и плътските страсти.

Професорът изясни някои ключови термини, които се използват, когато се говори за поста. Той изведе славянското значение на думата страст (нещо, което ми се налага отвън). Страстта е „диктатура на падналия свят върху човека: да изпитва глад, страх от смъртта и т. н.” Другата ключова дума в разговора за поста е плът. Според дякон Кураев тя не е тялото, това са „слоеве на човешката психика, които ни правят роднини с орангутаните”. По думите на руския богослов плътта метастазира в душата и се налага "химиотерапия", за да се изцери човекът. Тази "химиотерапия" е постът.

Постът не се ограничава само с храната. Това, които се случва в душата, е свързано както с храна, така и с това, което гледаш по телевизията, което вършиш в ежедневието. Затова постът е ограничение, което човек си налага с цел изцеление и очистване на душата от метастазите на плътското.

Протодякон Кураев отдели три нива на поста: солидарност – постът е нещо, което хората в Църквата правят заедно, това е един от белезите за тяхното единство; изпитание за силата на волята – виждаш, доколко можеш да контролираш волята и тялото си; жертвеност – храниш се по-оскъдно, а за сметка на това даваш на другите повече – пари, внимание, грижа…

След края на лекцията професорът отговори на многобройните въпроси на аудиторията. Независимо, че цялата беседа беше на руски, това не затрудни комуникацията. Оказа се, че дяконът разбира български, пък българите нямат проблем с руския.

Въпросите обхващаха широк кръг теми – от изкушенията и прелестта в духовния живот до отношението му към православните гимназии и модернистите в Църквата.

Протодяконът отбеляза, че когато в аскетичната литература се говори за прелест, се имат предвид „лъжливи мистични преживявания, които сатаната изпраща на монасите”, т. е. на хората, които са се издигнали в духовно отношение и са заплаха за сатаната и той иска да ги съкруши. „За да изпаднете в прелест, трябва да сте направили нещо много лошо на сатаната” - успокои дяконът жената, която зададе въпроса. – „Това едва ли е така...”

За модернистите и обновленците в Църквата, към които понякога и той е причисляван, дякон Кураев се изказа накратко. Според него в последните години тези думи се използват като обидни от някои хора. Според него обновленците и модернистите са тези, които се опитват да обяснят, че в историята на Църквата не е имало само 16 в., а че християнство е имало и преди това, че православието не е само в Русия, а го има и в други краища на света. Поради големия интерес към личността на протодякона лекцията се проточи повече от час над предвиденото.

Малко преди заминаването си професорът даде интервю специално за „Двери”. Благодарим на предстоятеля на руското подворие в София игумен Филип, който организира срещата ни с протодякон Андрей Кураев и съдейства за провеждането на интервюто.
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 12 comments