диакон Андрей Кураев (diak_kuraev) wrote,
диакон Андрей Кураев
diak_kuraev

Categories:

Гром победы, раздавайся!

С 1710 г. ежегодно, 27 июня по юлианскому или 10 июля по григорианскому календарю, во всех церквах и монастырях Московского Патриархата должна совершаться Служба благодарственная Богу о великой, Богом дарованной победе над свейским королем Каролом вторым надесять и воинством его, содеянной под Полтавою в лето от воплощения Господня 1709.

см. историю этой службы
https://cyberleninka.ru/article/n/chekuevskiy-spisok-sluzhby-blagodarstvennoy-v-chest-poltavskoy-pobedy-ideologema-svyaschenstva-tsarstva-i-zemstva

Текстологический анализ «Службы благодарственной» дает основания для гипотезы о том, что к его написанию причастны Пётр I, Феофан Прокопович, Феофилакт Лопатинский. В 1736 году Синоду поручено рассмотреть «Службу благодарственную» для исключения из нее «к стороне свейской речения, ради того, что с короною свейскою заключен вечный мир», а до выполнения этого отправлять только благодарственный молебен в день победы. Поскольку вся «Служба благодарственная» наполнена обличениями шведов, исправить ее не было возможности. В 1740 году вышло повеление переписать «Службу благодарственную» и напечатать особо. Дело было поручено Арсению Мацеевичу.

полностью тут
https://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_Bogosluzhenie/mineja-iyun/27_3

Избранные места:

вознесы́й рог Христа́ Твоего́ и всех правосла́вных, сломи́вый же ерети́ческий, Бо́же наш, сла́ва Тебе́

Стени́, вра́же правосла́вия,/ се бо тя, вознесе́нна,/ покори́ Бог/ под но́зе/ боя́щимся Его́.

Воспо́йте, росси́йстии наро́ди,/ Победи́телю Бо́гу песнь но́ву,/ соде́явшему чу́до нове́йшее всех дре́вних чуде́с:/ си́льныя бо сокруши́ во бра́ни,/ немощны́я же препоя́са си́лою свы́ше/ и вознесе́ смире́нныя./

(между прочим, силы Петра в два раза превашали Карловы - и в пехоте, и в коннице, и в артиллерии).

И́же бо дре́вле го́рдаго фарао́на погрузи́ в Чермне́м мо́ри,/ сей и ны́не ра́внаго фарао́ну/ го́рдостию и суровство́м в чермне́м кро́ве/ во́ев его́ потопи́ мо́ри сопроти́внаго./ Мы же, преше́дше по су́ху посреде́ сего́ мо́ря

(да, чудо: пройти сухими посреди моря пролитой крови)

Светосия́нен Креста́ о́браз на небеси́ ви́дев, царь Константи́н Максе́нтия победи́; сим же зна́мением и Петр, све́йскаго Максе́нтия низложи́в си́лу

Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же наш,/ научи́вый ру́це на́ши на ополче́ние,/ пе́рсты на́ша на брань:/ Твое́ю бо Ипоста́сною Му́дростию неве́жество на́ше/ на хи́трость вра́жию умудри́ся,

(а говорят, что Петр шведских генералов своими учителями в тот день назвал, а не Ипостасную Премудрость)

Непочита́тель Креста́ Свята́го, лжехристиа́нин/ и Боже́ственных ико́н посмея́тель/ си́лою Креста́ Свята́го побежде́н есть и пору́ган/ и, не наде́яся на по́мощь Всеси́льнаго,/ Его́же честь во ико́нах повреди́,/ к ненави́стником и́мене Христо́ва побеже́,/ крестоно́снии же лю́дие правосла́внии Росси́йстии,/ святы́х ико́н побо́рницы,/ победи́тельную песнь Бо́гу воспева́ющия,/ да благоде́нствуют во ве́ки в ми́ре.

паде́ лев све́йский, борю́щийся с на́ми низложе́н бо есть клеветни́к бра́тии на́шея/ и уничиже́н уничижа́яй нас.

Свя́зан верхо́внейшаго моли́твою, святота́ть лета́ющий/ лю́те паде́ от возду́ха, и сокруши́ го́лени,/ и, и́же криле́ восприя́т, внеза́пу ног лиши́ся./ Того́же верхо́внейшаго моли́твами/ и его́ тезоимени́таго труда́ми/ све́йский Си́мон, мня́йся от горды́ни не по земли́ ходи́ти, устреле́н, охроме́ на постыде́ние своея́ го́рдости.

Во И́мя Иису́са Христа́ Петр хрома́го смире́ннаго воздви́же и утверди́; во И́мя Того́жде Иису́са Петр ны́не го́рдо ходя́щаго охроми́ и кре́пкаго обезси́ли.

супоста́т на́ш победи́тельною ного́ю наде́ющийся в ца́рствующий град вни́ти, охромле́н, побеже́ к ва́рваром.

(о ранении Карла, которое он, впрочем, получил еще за 10 дней до Полтавского боя)

Не ста нога́ на правоте́ супоста́та на́шего,/ те́мже и уязвле́на пра́вды стреля́нием;/ Петра́ же, я́коже Дави́да,/ нога́ ста на ка́мени правосла́внаго испове́дания и и́стины./ Те́мже невреди́ма пребы́сть страна́ на́ша вра́жиими стрела́ми,/ ю́же я́ко ны́не неподви́жиму показа́л еси́, Го́споди,/ утверди́ и сохрани́ во век ве́ка непреткнове́нну

Ра́дуйся, Бо́гом в бра́ни просла́вленная Росси́е,/ Бо́гом венча́нная правосла́вия сла́во,/ ра́дуйтеся, военача́льницы и великоду́шнии во́ини Иису́с Христо́вы/

Прииди́те, ве́рнии,/ возра́дуемся Го́сподеви со стра́хом и ра́достию,/ ра́ди вели́чества и лю́таго, а́ще и не ско́раго, на нечести́вых отмще́ния

Госпо́дь сил не стерпе́ наруга́ния све́йскаго/ на Росси́йскую держа́ву,/ посла́ А́нгела Своего́, и́же ополчи́ся о́крест боя́щихся Его́,/ и разгна́ вся полки́ проти́вных,/

Ви́десте и вы, све́йстии военача́льницы и си́лы,/ ца́рствующий град росси́йский,/ но не я́коже хоте́сте,/ но я́ко Бог изво́ли:/ ви́десте, преклоне́ни до́лу, я́ко побежде́ни ведо́ми,/ я́коже подоба́ет пле́нником./

(парад 1944 года)

Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:

О, кра́йняго неи́стовства и зло́бы!/ Обре́теся ны́не после́дующий зле предыду́щему Иу́де,/ обре́теся вторы́й Иу́да, раб и льстец,/ обре́теся сын поги́бельный, диа́вол нра́вом, а не челове́к,/ трекля́тый отсту́пник Мазе́па,/ и́же оста́вив страну́ правосла́вную,/ и прилепи́ся к супоста́ту, совеща́я возда́ти зла́я за блага́я,/ за благодея́ние – злоде́йство, за ми́лость – не́нависть,/ Бог же воздаде́ второ́му, я́коже и пе́рвому Иу́де, по дело́м их.

юро́де, сему́ подража́л еси́, неблагода́рне,/ сему́ после́довал еси́, ле́стче Мазе́по,/ те́мже и благи́х лише́н, ра́вныя зла́я стяжа́л еси́/ и к нему́ преше́л еси́ на ме́сто свое́


Мы же в зда́ниях храмо́в Бо́жиих, о ни́хже брань твори́м, воспое́м

Обрето́хом и во днех на́ших ты́яжде ми́лости Госпо́дня дре́вния на поля́х полта́вских,/ егда́ сни́де к нам Госпо́дь сил на по́мощь,

Вознесе́н змий исцели́ от змие́в угрызе́ныя;/ вознесе́н Христо́с на Крест уврачева́ от зми́я и от льва све́йскаго угрызе́ныя,/

Не упова́ша, Влады́чице, на Тя беззако́ннующии,/ но упова́ша на язык велере́чив,/ на язык челове́ч,/ те́мже, Влады́чице, че́люсти их сокруши́ла еси́,Ра́дуйся, паде́ние не покланя́ющимся Тебе́.

Благослове́нна Иаи́ль в жена́х Изра́илевых, я́ко разби́ главу́ Сиса́ра;/ благослове́нна еси́ от всех родо́в, Мари́е Богоро́дице,/ я́ко главы́ ху́льныя сиса́ров ны́нешних пресе́кла еси́,/ сохраня́ющи ста́до Свое́ невреди́мо.

я́ко спасл еси́ нас от уст Льво́вых,/ вознося́, я́ко единоро́га, рог правосла́вных.

Ра́дуйся и ты, вертогра́дарю правосла́вный, с про́чими де́лательми виногра́да Христо́ва,/ прогна́вший и порази́вший ны́не по́мощию Вы́шняго льва све́йскаго

(то есть к царю прилагаются обычные именования архиерея)

Забы́ лев естества́ своего́ уста́в, е́же лови́ти во огра́де свое́й,/ дерзне́ вни́ти в преде́лы чужды́я./ Те́мже и уловле́н есть от Го́спода,/ о сем Го́спода просла́вите во вся ве́ки.

Петр апо́стол рече́:/ супоста́т наш диа́вол, я́ко лев./ Петр же росси́йский ви́де супоста́та льва, я́ко диа́вола,/ вни́де бо в держа́вы Росси́йския, но ничто́же, кроме́ рыка́ния, сотвори́,/ низложе́н бо и изгна́н Го́сподем на́шим,/ Его́же превозноси́те во вся ве́ки.

Ка́мо, изгна́н, бежи́ши, супоста́те?/ В ста́до ага́рянское, полки́ своя́ в пораже́ние и в плен оста́вив
(о бегстве Карла в Турцию)


воздаде́ сосе́дом на́шим седмери́цею в не́дро их поноше́ние их, и́мже поноси́ша нам
Возда́л еси́ сосе́дом на́шим седмери́цею в не́дра их поноше́ние их

***
Такая вот уже готовая служба для ГХ ВС РФ.

А вообще церковь всегда вне политики. Но всегда со своим народом (точнее, с императором). Но это не политика. Это инстинкт.
Tags: Истории церкви, Сергианство
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 24 comments