«А еже архиереи устрашают человеки и сим Христовым словом: елика аще свяжете на земли, будут связана на небеси и елика разрешите на земли, будут разрешена на небесех. — И сие святый Феофилакт толкуя глаголет: а еже рещи дам ти бывшее время, потом назнаменует сиречь по воскресении. — Небеса же и добродетели, ключи же сим - делания. Деланию же добродетели, якоже ключем неким отключающе всякою добродетелию входом.
Аще ли же не делаем, но токмо доброе вемы, имамы токмо разум ключя. Не хотяще же соделати ключь добродетели, вне пребываем (то есть неба); той же связуется на небесех сиречь в добродетелех, иже не ходит по них; подвизаяйсося на добродетели разрешается ими, отонудуже не подобает нам грех имети, да не пленицами грех своих связуемся.
Зде светло святый Феофилакт показует, яко творящии грех, аще не истинно покаются и не сотворят плоды достойны покаяния, аще и от архиереа и разрешатся, — не имут на небеси разрешены быти. — Последователно — аше кто в чем от архиереа неправедно и связан будет, на небеси не будет связан но разрешен, а в место того имать быти связан сам той архиерей, неправедно связуяй.
О сем бо в послании святаго Никона глаголется сице: веждь убо. отче мой, яко божественная писания с божественными правилы определяют, яко неправедно налагаемая запрещения у Бога не связуют, аще их и архиереи наложит, колми паче аще менший; якоже глаголет святый Дионисий: иже убо неразсудным изречением и невоздержным сердцем от верных кого отлучи, сего не токмо не коснуся, но и на главу его возвращается, якоже и святии собори провещевают.
Но сия запрещения связуют, яже по божественным правилом и законом наложишася, а не по своей воли. Безсловесне бо казнь налагаяй, сам отлучается и сам сию казнь должен есть соблюдати, якоже божественнии и святии правила усмотряют.
И аще убо архиерей чрез волю Божию кому запретит, Бог ему не последует и се обретается запрещение его неправедное и сего ради не крепкое. Отлучаяй же кого от церкве, прежде неже вина явится по правилом, разрешается от болшаго архиереа, сам же отлучится; да еже неправедно и тому сотвори, праведно сам претерпит. Отреченно есть епископом отлучати когождо от святаго причастия кроме благословныя вины; отлучаяй же безсловесне лето едино от святаго причатия возбраняется.
И от сего всякому православному есть явно, яко праведная клятва, егоже архиерей прокленет, пребывает на нем, а неправедная на него самаго возвращается. — Подобие и иже кого неправедне разрешит, той в небесех от крайняго архиереа Христа Иисуса не имать разрешен быти. — Темже подобает всякому от них праведныя клятвы или связания боятися, а неправедныя от них кому творимыя весма не подобает страшитися, зане та клятва неправедная на них самих возвращается, а ихже проклинаша и она тем никакоже прикоснется».
Сильвестр Медведев. Известие истинное православным и показание светлое о новоправлении книжном // Московские соборы эпохи падения Московского патриархата в 17 веке. Спб., 2015, с. 524-525
Речь идет о следующем месте из Феофилакта: «Небесами называются и добродетели, ключами же их – труды, так как чрез делание, как бы при помощи некоторых отпирающих ключей, мы входим в каждую из добродетелей. Если же я не делаю, но только знаю доброе, то имею только ключ ведения и остаюсь вне. Связан же на небесах, в добродетелях, тот, кто не ходит в них, ибо прилежный разрешен в них. Не будем грешить, чтобы мы не оказались связанными узами собственных грехов»
(Благовестник, или толкование блаженного Феофилакта, архепископа Болгарского, на Святое Евангелие. Ч. 1. Казань, 1875, с. 153).
"Послание святого Никона" - это, наверно, Тактикон Никона Черногорца.
"Святый Дионисий" это, наверно, Ареопагит, цитированный в Синтагме Матфея Властаря: "Бог не вверяет себя безрассудным намерениям священников".